Monday, December 6, 2010

Adam dan Hawa

Allah SWT mencipta manusia daripada satu manusia asalnya iaitu Nabi Adam. Adam bermaksud tanah. Kemudian Allah mencipta kembarnya Siti Hawa daripada tulang rusuk Adam yang paling atas sebagai temannya. Hawa bermaksud keinginan. Lalu mereka dikahwinkan Allah SWT pada hari Jumaat sebelum mereka bersama di syurga.







Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.






Nabi Adam akhirnya tertipu dengan syaitan dan terpengaruh dengan pujukan isterinya Hawa. Syaitan telah bersumpah dengan menggunakan nama Allah bahawa Allah melarang mereka makan buah itu kerana tidak mahu mereka kekal dan menjadi malaikat.






Al-A’raf [20] Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua supaya (dapatlah) dia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil dia berkata: Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini, melainkan (kerana Dia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga).






[21] Dan dia bersumpah kepada keduanya (dengan berkata): Sesungguhnya aku adalah dari mereka yang memberi nasihat kepada kamu berdua.






[22] Dengan sebab itu dapatlah dia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?






Setelah Nabi Adam a.s. dikeluarkan dari syurga, dan beliau sampai ke dunia, iaitu di pulau Serindik (Sarandib), yang dikenali dengan Sri Lanka sekarang ini, waktu pada ketika itu sudah malam. Apabila melihat kegelapan tersebut yang merupakan kali pertama baginya, beliau merasa amat takut. Ini kerana tiada kegelapan di dalam Syurga tempat tinggalnya sebelum ini.






Beliau menangis sepanjang malam dan sedikit pun beliau tidak dapat tidur, sehingga ternampak di kaki langit tanda-tanda kegelapan tersebut akan beransur-ansur hilang, makin ia dipandang ia semakin cerah. Bila suasana sekeliling pun mula dapat dilihat, lalu beliau yakin kegelapan tersebut akan tamat dan berakhir. Ketika itu beliau amat gembira, dan bersembahyang syukur 2 rakaat. Sembahyang sunat syukur tersebut diterima dan diperkenankan oleh Allah s.w.t, dan dinaik tarafkan sembahyang tersebut menjadi sembahyang fardhu iatu fardhu Subuh, ke atas Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya.






Nabi Adam juga berpuasa selepas baginda memakan buah larangan semasa berada di syurga (samada buah khuldi, zaitun, tin atau gandum). Sebahagian ulama berpendapat ia adalah gandum kerana gandum adalah makanan dunia yang susah dihadamkan berbanding buah-buahan syurga.






Siti Hawa pula diturunkan di Jeddah. Akhirnya mereka bertemu di Jabal Rahmah. Setelah bertemu mereka memperkenalkan diri masing-masing. Namun kedua-duanya bertanya-tanya di antara satu sama lain apakah benar itu Adam dan itu Hawa sedangkan pada masa itu tiada manusia lain.










Ada hikmah mengapa mereka dikeluarkan dari Syurga. Jika tidak Firaun pun akan mengatakan dia juga lahir di syurga. Dari 1 menjadi 2 dan seterusnya tersebarlah zuriat Nabi Adam. Nabi Adam hidup 1000 tahun dan mempunyai 40 anak (20 kembar iaitu 20 kali bersalin).






An-Nisa [1] Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.

No comments:

Post a Comment