Monday, December 6, 2010

Bila Neraka Melihat Mangsanya

Furqan [12] Apabila Neraka itu melihat mereka dari tempat yang jauh, kedengaranlah mereka suara marahnya yang menggelegak dan mengeluh.







Allah juga memperlihatkan neraka kepada mangsanya:






Al-Kahfi [100] Dan Kami perlihatkan neraka Jahannam, pada hari itu kepada orang-orang kafir, dengan pendedahan yang jelas nyata.






An-Naziat [36] Dan neraka diperlihatkan kepada sesiapa sahaja yang dapat melihatnya;






As-Shuara [91] Dan diperlihatkan neraka jelas nyata kepada orang-orang yang sesat






Neraka Bertempik










Di Padang Mahsyar, ketika neraka bertempik sebanyak tiga kali, Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan Nabi Isa memohon agar Allah menyelamatkan mereka. Masing-masing berkata “Selamatkan aku, Selamatkan aku. Pada hari ini aku tidak meminta selain darinya“. (Nabi Musa tidak memohon agar saudaranya Nabi Harun diselamatkan. Nabi Isa juga tidak memohon agar ibunya Maryam diselamatakan.) Sedangkan Rasulullah saw memohon “Umatku, umatku, Ya Tuhanku selamatkan mereka dan bebaskan mereka”






Di Padang Mahsyar orang yang mula-mula berusaha ialah nabi Ibrahim as. Baginda bergantung dengan asap Arasy yang naik lalu menyeru: “TuhanKu dan Penguasaku! Aku adalah khalilMu Ibrahim. Kasihanilah kedudukanku pada hari ini! Aku tidak meminta kejayaan Ishak dan anakku pada hari ini.”Allah Taala berfirman: “Wahai Ibrahim! Adakah kamu melihat Kekasih mengazab kekasihnya.”






Nabi Musa as datang. Baginda bergantung dengan asap Arsy yang naik lalu menyeru: “KalamMu. Aku tidak meminta kepadaMu melainkan diriku. Aku tidak meminta untuk saudaraku Harun. Selamatkanlah aku dari kacau bilau Jahanam!”






Nabi Isa as datang di dalam keadaan menangis. Baginda bergantung dengan Arsy lalu menyeru: “Tuhanku… Penguasaku.. Penciptaku! Isa roh Allah. Aku tidak meminta melainkan diriku. Selamatkanlah aku dari kacau bilau Jahanam!”






Neraka Makhluk Allah










Neraka juga mempunyai suara dan ia adalah makhluk Allah. Ia juga mempunyai leher, mata, lidah dan telinga.






Dari Abu Hurairah, r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Akan keluar satu batang leher dari Neraka pada hari qiamat dengan dua mata yang melihat dan dua telinga yang mendengar serta lidah yang bercakap…






Neraka sendiri mengeluh kepanasan, lalu ia meminta izin kepada Allah untuk menghembuskan satu nafasnya ke dunia. Satu nafas yang dihembuskan ini diambil oleh matahari dan cukup untuk kegunaan selama setahun.










Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Neraka mengadu kepada Tuhannya. Kata neraka: Ya Tuhanku, sebahagianku memakan sebahagian yang lain. Allah lalu mengizinkan neraka untuk menghembuskan dua nafas, nafas pada musim dingin dan nafas pada musim panas. Nafas yang kedua adalah hawa paling panas yang biasa yang engkau rasakan. Nafas yang pertama adalah hawa paling dingin yang engkau rasakan.






Kepanasan api neraka itu adalah 69 kali kepanasan api di dunia. Para sahabat pernah mengatakan bahawa cukuplah kalau api neraka itu sepanas api dunia. Jawab Rasulullah “Kalau api neraka itu sepanas api dunia, ahli neraka masih boleh tidur di dalamnya“..






Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:“Kepanasan api kamu yang digunakan oleh anak Adam di dunia ini hanyalah sepertujuh puluh kepanasan api Neraka Jahanam.” Sahabat-sahabat Baginda berkata: “Demi Allah! Sesungguhnya sekadar itu pun cukuplah untuk menyeksa. ”Baginda s.a.w., bersabda: “Meskipun demikian, kepanasan Neraka jahanam ditambah melebihi kepanasan api dunia sebanyak enam puluh sembilan bahagian yang tiap-tiap satunya seperti kepanasan api dunia ini. “










Nereka itu umpama lubang perigi yang panas, ada 70 gunung berapi dan asapnya pula berwarna hitam. Neraka juga adalah satu tempat yang gelap walaupun ia adalah daripada api.






Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Api neraka dinyalakan selama seribu tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian dilanjutkan seribu tahun lagi sehingga hitam gelap, bagaikan malam yang kelam.”










Neraka diikat dengan 70 ribu rantai, setiap rantai ditarik oleh 70 ribu malaikat.






Dari Abdullah bin Mas’ud r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:“Di bawa Neraka jahanam pada hari itu dengan tujuh puluh ribu tali penarik, pada tiap-tiap satu tali penarik ada tujuh puluh ribu Malaikat menariknya. (Bukhari)






Perjalanan ke Neraka










Kita semua akan melalui perjalanan meniti Sirat, titian yang diletakkan untuk menyeberangi lautan api Neraka, titian yang di kiri kanannya terdapat banyak pengait-pengait untuk mengait kaki sesiapa yang berhak dikait.










Maryam [71] Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya; (yang demikian) adalah satu perkara yang mesti (berlaku) yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu.






Maryam [72] Kemudian Kami akan selamatkan orang-orang yang bertakwa dan kami akan biarkan orang-orang yang zalim (dengan kekufurannya dan maksiatnya) tinggal berlutut di dalam Neraka itu.










Titian itu lebih halus dari rambut, dikatakan ia adalah misai Malaikat Malik Zabaniyah (penjaga neraka). Malaikat sendiri ialah jisim halus, apalagi misainya. Jauh perjalanan meniti Titian ini ialah 3,000 tahun perjalanan. Namun ada juga yang menitinya sepantas kilat dan ada juga dalam masa beberapa minit. Diceritakan juga ada yang tidak sedar yang mereka telah meniti titian itu. Mereka bertanya sesama mereka bilakah mereka akan melalui titian itu. Sebenarnya mereka telah melalui satu kawasan yang terasa panas seolah-olah hendak demam dan itulah panas neraka di bawah titian






Daripada setiap 1000 manusia yang meniti Sirat di Hari Kiamat hanya 1 sahaja yang akan terus berada di titian sirat (iaitu mereka yang beriman dan beramal soleh) untuk meneruskan perjalanan ke syurga (sepantas kilat bagi mereka yang beriman). 999 manusia akan jatuh ke bawah dari sirat dan akan tiba di dasar neraka setelah 70 tahun. Mereka yang cukup modal dan pelaburannya untuk ke neraka akan sampai ke sana.










Kata Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, maksudnya:Kami bersama-sama Rasulullah Saw, maka kami mendengar suara yang sangat hebat lagi dahsyat. Beliau bersabda: “Tahukah kamu sekalian suara apakah ini”.Kami menjawab: “Allah dan Rasulnya yang lebih mengetahui”.Beliau bersabda: “Ini adalah suara batu yang dilontarkan ke dalam neraka Jahannam sejak 70 tahun dan sekarang baru sampai ke dasarnya.






Terdapat juga golongan pelawak yang terjunam sehingga 70 tahun ke dalam neraka. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Tidaklah hasil tuaian lidah manusia itulah yang telah menghumbankan muka mereka ke dalam neraka?” (Hadis Riwayat At-Tarmizi, An-Nasai, Ibn Majah dan Ahmad)






Berilah Peringatan Tentang Neraka






Dalam sebuah hadith disebut Rasulullah memberi amaran tentang neraka dan diulangnya sebanyak tiga kali “Aku memberi peringatan kepada kamu tentang neraka” Semoga Allah selamatkan mereka yang minta diselamatkan daripada api neraka. Neraka itu adalah tempat kembali yang sangat hodoh.






Ar-Ra’d [18]….dan amatlah buruknya tempat tinggal itu.

No comments:

Post a Comment