Monday, December 6, 2010

Politik, pemimpin dan jawatan

Agama Islam juga berkait rapat dengan politik iaitu kuasa pemerintahan. Kuasa politik perlu untuk menjalankan usaha dakwah kerana bila ada kuasa mudahlah kita nak menyebarkan Islam. Politik hukumnya fardhu kifayah, mesti ada sebahagian orang Islam (tidak kira apa bangsa) menyertainya.







Pemerintahan dan Pemimpin yang baik itu kurniaan dan hadiah dari Allah yang kita tidak nampak.






Dalam satu hadith disebut, kalau kamu betul dengan Allah, kamu akan diberi pemimpin yang baik untuk kamu. Kalau kamu tak betul dengan Allah, kamu akan diberi pemimpin yang menindas kamu. Oleh itu betulkan diri kamu dengan kehendak Allah untuk mendapat hadiah pemimpin yang betul.






Hukum mengundi






Pada asalnya hukum mengundi adalah fardhu kifayah.Jika perlu ia boleh menjadi fardhu ‘ain atau wajib. Seperti adanya arahan dari pihak Pemerintah sendiri. Namun tiada dalil yang jelas yang mewajibkan mengundi, ia hanya satu keperluan bagi sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi.






Undi Siapa?






Undilah calon yang patuh kepada agama, amanah dan bertanggungjawab kepada rakyat. Sekiranya ada 2 calon pemimpin muslim yang bertanding di atas parti politik yang berbeza, pilihlah pemimpin yang cenderung kepada agama dan dapat memberi faedah kepada masyarakat.






Sekiranya di tempat kita terdapat 2 pemimpin kafir.. pilihlah pemimpin kafir yang lebih prihatin dan lebih memberi manfaat kepada masyarakat Islam.






Taat kepada pemimpin bersyarat






An-Nisaa [59] Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.






Taat kepada Allah dan Rasul tidak bersyarat. Tiada alasan disisi Allah, apabila Allah dan Rasul perintah, tiada pilihan lain.Taat kepada makhluk bersyarat dan tidak perlu taat dalam perkara maksiat.






Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:“Mendengar dan mematuhi itu wajib ke atas setiap orang Islam sama ada dalam perkara yang ia suka atau tidak suka, selagi ia tidak disuruh melakukan maksiat. Apabila disuruh melakukan maksiat, tidak harus lagi didengar dan dipatuhi” (Riwayat Ahmad Dan Muslim)










Larangan melantik kafir sebagai pemimpin tertinggi






“Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman….”Ayat ini melarang orang Islam dari melantik orang kafir sebagai pemimpin tertinggi dan apa-apa jawatan penting dalam sesebuah kerajaan Islam. Ini kerana apabila mereka (orang kafir) berkuasa, mereka boleh memusnahkan amalan orang Islam, juga askar dan polis terletak di bawah kekuasaan mereka. Dalam ayat yang lain, dilarang menjadikan orang kafir sebagai penyimpan rahsia:






Ali-Imran [118] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi orang dalam (yang dipercayai)…….






Dalam mazhab Syafie, orang kafir tidak boleh memegang jawatan dalam kerajaan Islam dan menjadi tentera. Dalam mazhab Hanafi, orang kafir boleh memegang jawatan dalam kerajaan Islam dan boleh menjadi tentera selagi jawatan tertinggi dipegang oleh orang Islam. Sekiranya dilantik juga, Allah tidak rugi apa-apa, sebaliknya orang Islam yang rugi, berdosa dengan Allah dan Islam juga akan musnah : dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah dia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun,






Dilarang melantik orang yang mempersendakan agama samada dari golongan kafir atau Islam sebagai pemimpin. Orang Islam yang mempersendakan agama misalnya dengan mengatakan hukum Islam tidak sesuai diguna pada zaman ini juga tidak boleh dilantik menjadi pemimpin. Mereka yang condong kepada cara hidup kafir juga tidak boleh dilantik sebagai pemimpin kerana pemimpin hendaklah menjaga agama Islam, umat Islam dan negeri/negara. Begitu juga mereka yang mengutamakan kehidupan dunia berbanding akhirat.






Janganlah merebut jawatan atau menawarkan diri untuk sesuatu jawatan.










Daripada Abu Musa r.a. (Allah telah meredhainya) katanya: Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk kepada Nabi s.a.w.. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah!. Yang seorang lagi juga berkata demikian. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya“. (Riwayat Bukhari Muslim)






Allah tidak akan memberi pertolongan kepada orang yang meminta untuk menjadi pemimpin. Sebaliknya sesiapa yang diberi jawatan tanpa diminta, dia akan dibantu oleh Allah.










Wahai `Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan pemintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa pemintaan maka engkau dibantu (Riwayat Bukhari Muslim)










Setiap pemimpin akan disoal










Dalam sebuah hadith disebut “Kamu suka sangat hendak menjadi pemimpin padahal ia boleh menyebabkan dukacita dan rugi besar di akhirat”. Dua orang yang dibelenggu diakhirat (sekiranya tidak menjalankan tugas dengan adil) ialah pemimpin (yang mempunyai 10 orang dibawahnya – apa jua pimpinan) dan hakim. Hanya kebaikan yang dilakukannya mampu membebaskan ia dari belenggu itu.






Tidak ada satu pun penguasa yang menanggung keperluan umat, melainkan di hari kiamat nanti, ia akan dibelenggu tangannya (sendiri) di atas lehernya, lalu (apakah ia mampu) dilepaskan oleh keadilan atau dilarikan oleh kezaliman..(HR. Ahmad dan Ibnu Hibban)






Tugas pemimpin ialah menyediakan keperluan rakyat iaitu tempat tinggal dan makanan yang mencukupi.






Begitu juga Sayyidina Umar yang dikenali dengan Amirul Mukminin, (ketua orang mukmin). Beliau juga didakwka oleh seorang perempuan tua kerana tidak membaiki titian yang reput. Namun dalam kes yang lain, Sayyidina Umar tidak tidur malam kerana ingin melakukan rondaan untuk melihat samada rakyatnya boleh tidur. Satu malam beliau mendapati sebuah khemah yang masih terang dan terdapat seorang lelaki yang sedang menangis kerana isterinya hendak bersalin dan tidak ada bidan. Lalu Sayyidina Umar balik mendapatkan isterinya dan menyuruhnya menyiapkan peralatan untuk membantu menjadi bidan. Setelah perempuan itu berjaya melahirkan anaknya, berkatalah isteri Sayyidina Umar “Tahniah Amirul Mukminin, kamu telah mendapat seorang anak saudara”. Lelaki yang menangis tadi terkejut kerana Amirul Mukminin sendiri yang membantunya.






Bolehkah kerjasama politik dengan kafir?










Orang kafir tidak boleh dilantik menjadi ketua negara. Namun boleh membantu mereka jika ada persefahaman dan mereka berjanji taat setia dengan Islam sepertimana pada akhir Surah Al-Anfal, dimana Rasulullah ke Mekah untuk tolong orang kafir yang janji setia dengan Islam dan akhirnya Mekah jatuh ketangan Islam.










Anfal [72]…….Dan orang-orang yang beriman yang belum berhijrah, maka kamu tidak bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka berhijrah dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara (menentang musuh untuk membela) agama, maka wajiblah kamu menolongnya, kecuali terhadap kaum yang ada perjanjian setia di antara kamu dengan mereka dan (ingatlah) Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan.

No comments:

Post a Comment