Wednesday, May 4, 2011

DOA QUNUT NAZILAH DAN TERJEMAHAN...




أللهم إنا نجعلك فى نحور أعداإنا
ونعوذبك من شرورهم

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kamiDan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka Ya Allah,

اللهم بددشملهم وفرق جمعهم 
وشتت كلمتهم وزلزلاقدامهم
وسلطعليهم كلبامن كلا بك

Ya Allah, Leburkanlah kumpulan2 mereka Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka 

يا قهار يا جبار يامنتقم

Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka 

يا ألله يا ألله يا ألله

Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah, 

ويامجري السحاب
وياهازمالاٴحزاب
إهزمهم وانصرنا عليهم

Wahai tuhan yang menurunkan kitab, Wahai tuhan yang mengarakkan awan Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab Kalahkan mereka Kalahkan mereka Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka

Amalan/ Adab Sebelum Tidur

Assalamualaikum........
Amalan adab sebelum tidur ini adalah satu amalan yang makin luput dari skop minda manusia.

Mungkin kita lupa bahawa Rasullullah S.A.W menjaga adab sebelum tidur ini, baginda insan Kamil, Ma’sum tetapi kita, MasyaALLAH terasa malunya jika sunnah yang mudah ini kita abaikan.

Amalan sebelum tidur ini saya terima dari tok guru saya.

Antara fadhilat yang pernah tok guru  saya terangkan:

1) Jika amalkan sebelum tidur, insyaALLAH akan terlindung dari kecurian, kebakaran , mala petaka ketika tidur dan yang paling penting ‘Mati meragam’, NauzubILLAH.

2) Jika ada pencuri tegar masuk ketika kita tidur, keesokan pagi kita akan dapat melihat acara ‘renang gaya bebas’ di atas lantai dalam rumah kita yang dipersembahkan oleh pencuri tersebut. Jika terjadi sedemikian, jangan dihebohkan malahan lepaskan pencuri tersebut bersama dengan hadiah yang berbentuk makanan. Kenapa? Kerana ada perut yang perlu diisikan.

3) Keluarga terhindar dari niat jahat makhluk sama ada jin ataupun manusia.

4) Dan fadilat selainnya adalah dari ALLAH jua.

Para pembaca yang dihormati sekalian,

Harus diingati dan ditetapi, janganlah kita beramal kerana mengejar fadhilat. Beramallah IKHLAS kerana ALLAH untuk mendapat keredhaan dan rahmat ALLAH, kerana itulah yang paling penting bagi kita sebagai hamba di sisiNYA.

Di bawah adalah adab/ amalan sebelum tidur:

a. Wudhuk

b. BasmALLAH 21x ( 3x, dilakukan 1x satu nafas). Lepaskan nafas perlahan-lahan dengan kalimah ‘HU’..


c. Tadahkan tangan seperti berdoa, lunjurkan kaki kemudian bacalah surah-surah dibawah.

d. Al-Fatihah 1x

e. Ayat Kursi 1x

f. Al –Ikhlas 1x

g. Al- Falaq 1x

h. An-Nas 1x

i. Selepas selesai baca, hembuskan ke tangan sehingga habis nafas kemudian gosok ke seluruh anggota tubuh tanpa mengangkat tangan (kecuali kemaluan dan tapak kaki).

j. Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W 10x

k. Mengucap 2 kalimah syahadah

l. Rebahkan diri ke tilam empuk anda, ucapkan 2 Kalimah syahadah sekali lagi bersama dengan pengertiannya di dalam bahasa yang kita fahami.


InsyaALLAH, semoga tidur anda di dalam perlindungan ALLAH.

Ada orang mempersoalkan, Rasullullah S.A.W hanya membuat langkah a, c, f-i sahaja. Kenapa ada yang lebihan?

Bagi saya mudah saja, saya jawab melalui soalan semula, salahkah kita bermunajat lebih kepada Pencipta kita dalam mendapat keredhaanNYA? Berdosakah kita ‘bermanja’ dengan Penguasa sekalian alam? Adakah unsur- unsur mensyirikan ALLAH di situ? Jawapannya ada di dalam diri para pembaca sekalian.

Pembaca yang saya hormati,

Ada dari kalangan kita kadang-kadang letih dan terlalu penat.

Jadi, jika tidak dapat lakukan semua adab, memadailah dengan lakukan a, c-h dan k.

InsyaALLAH, ALLAH memandang kepada keIKHLASAN beramal bukan kepada keterpaksaan beramal.

Adab di atas amat dianjurkan ke atas pesakit dalam proses mencari redha dan rahmat ALLAH untuk sembuh.

InsyaALLAH, dikesempatan yang akan datang, akan saya kongsikan cara untuk melihat apa yang ingin kita lihat semasa tidur (mimpi).

Sekian dahulu dari saya yang jahil lagi daif ini.

Yang baik dari ALLAH, yang buruk jua dari ALLAH sebagai tanda saya makhluk tidak mampu apa-apa tanpa dengan izin dariNYA.

WALLAHUALAM

ISLAM MENGANGKAT MARTABAT WANITA BERTUDUNG.


“Berikut ini adalah ciri-ciri atau syarat-syarat pakaian muslimah:
1. Menutup seluruh badan selain yang dikecualikan, menurut ijma’ para ulama bahagian yang dikecualikan itu adalah wajah dan telapak tangannya.
Ada kaum muslimah yang tidak mengindahkan syarat ini sehingga dia memakai pakaian tetapi lengannya di biarkan terbuka atau kakinya terdedah. Ada juga yang yang memperlihatkan betis mereka.
2. Pakaian tersebut bukanlah berfungsi sebagai perhiasan, ini berdasarkan firman Allah SWT yang ayatnya iaitu: “…Dan janganlah kaum wanita itu menampakkan perhiasan mereka kecuali yang biasa terdedah (muka dan tapak tangan)..” (An-Nur: 31)
Secara umum kandungan ayat ini juga mencakupi pakaian biasa jika dihiasi dengan sesuatu, yang menyebabkan kaum lelaki melirikkan pandangan kepadanya.
Perintah mengenakan pakaian menutup aurat bermaksud untuk menutupi perhiasan wanita. Maka tidaklah masuk akal jika pakaian itu akhirnya berfungsi sebagai hiasan. Kini banyak kaum muslimah yang memakai pakaian dengan tidak memanjangkan kain tudungnya untuk menutupi dada mereka tetapi dibentuk sedemikian rupa dengan cara dililitkan di leher sehingga terkadang lehernya terbuka tidaak tertutup sempurna atau membiarkan bahagian rambutnnya dilihat.
Kecenderungan para muslimah untuk memakai pakaian menutup aurat kini didukung penuh oleh berbagai jenis model yang banyak terdapat di pasaran sehingga perkembangan model-model busana muslimah semakinrancak . Mereka berlumba-lumba merancang busana muslimah sehingga fungsinya yang asal berubah. Ditambah berbagai aksesori dan hiasan membuat busana muslimah berubah fungsi sebagai perhiasan dan menambah kecantikan wanita sehingga wanita yang memakainya dapat menjadi pusat perhatian.Dan ini ditegah oleh Islam.
3. Pakaian tersebut longgar, tidak ketat, sehingga tidak dapat menggambarkan sesuatu dari tubuhnya.
Pakaian yang menampakkan bentuk tubuh adalah dilarang oleh Rasulullah, kerana hikmah pemakaiannya tidak mencapai sasaran dan standard pakaian terrsebut masih gagal memenuhi kehendak syariat.
4. Kainnya mesti tebal dan tidak nipis dan lut sinar.
Yang pasti jika busana muslimah berfungsi untuk menutup aurat maka kainnya mesti tebal dan tidak tipis dan lutsinar. Jika ia nipis ertinya sama sahaja ia tidak menutup auratnya bahkan memancing godaan dan menampakkan perhiasannya.
Perhiasan inilah yang menggamit mata kaum adam yang akan menghasilkn dosa bagi si penonton dan model yang memperlihatkannya. Hal ini seperti yang diterangkan oleh Rasulullah saw dalam hadis berikut ini: “Pada akhir umatku nanti akan ada wanita-wanita yang berpakaian namun (hakikatnya) telanjang. Di atas kepala mereka seperti terdapat bonggol unta. Kutuklah mereka kerana sebenarnya mereka itu adalah kaum wanita yang terkutuk.”
5. Tidak boleh memakai wangi-wangian atau perfume yangboleh memikat hidung lelaki menghidu bau tersebut.
Cukup sekadar untuk keperluan diri sendiri seperti menghilangkan bau peluh demi keselesaan di tempat awam.
Ini berdasarkan berbagai hadis yang melarang kaum wanita untuk memakai wangi-wangian bila mereka keluar rumah, seperti yang tertera dalam hadis berikut ini: Dari Abu Musa Al-Asya’ri bahawasanya ia berkata: Rasulullah saw telah bersabda: “Siapapun perempuan yang memakai wangi-wangian, lalu ia melewati kaum lelaki agar mereka mendapat baunya, maka ia adalah penzina. (HR. An-Nasai, Abu Daud, dan At-Tirmidzi)
Walaupun ada larangan bagi muslimah untuk memakai wangi-wangian bukan bererti muslimah harus tampil dengan bau yang tidak sedap. Muslimah harus tetap menjaga kebersihan tubuh,dan pakaian agar tidak menimbulkan bau badan yang dapat mengganggu dan menimbulkan fitnah baru iaitu adanya penilaian orang bahawa orang yang memakai jilbab mempunyai bau yang tidak sedap. Perawatan tubuh tetap diperbolehkan bagi muslimah asal tidak jatuh pada perbuatan tabarruj atau berhias.
6. Tidak menyerupai pakaian laki-laki.
Masalah ini ditegaskan dalam hadis Rasulullah berikut ini: Dari Abu Hurairah yang berkata: “Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki.” (HR. Abu Daud, Ibnu Majah, Al-Hakim, dan Ahmad).
7. Tidak menyerupai pakaian wanita-wanita kafir.
Dalam syari’at islam telah ditetapkan bahawa kaum muslimin, baik laki-laki mahupun wanita, tidak diperbolehkan bertasyabuh (menyerupai) orang-orang kafir, baik dalam ibadah, ikut merayakan hari raya, dan berpakaian dengan pakaian khas mereka.
8. Bukan Libas syuhrah (pakaian untuk mencari popularity dan memperagakannya).
Larangan ini berdasarkan hadis berikut:
“Berdasarkan hadis Ibnu Umar ra. Yang berkata: Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa mengenakan pakaian syuhrah (untuk mencari populariti) di dunia, nescaya Allah mengenakan pakaian kehinaan kepadanya pada hari kiamat, kemudian membakarnya dengan api neraka.” (HR. Ibnu Najah dan Abu Dawud).
Asy-Syaukani dalam Nailul Authar memberikan definisi tentang libas syuhrah iaitu setiap pakaian yang dipakai dengan tujuan meraih populariti di tengah-tengah orangramai , baik pakaian tersebut mahal, yang dipakai oleh seseorang untuk berbangga dengan dunia dan perhiasannya, atau pun pakaian yang bernilai rendah yang dipakai seseorang untuk menampakkan kezuhudannya dan dengan tujuan riyaknya.
Semua ini adalah adalah cirri-ciri dan standard yang sudah ditetapkan syari’at untuk mengatur bagaimana seorang muslimah berpakaian dan menutup auratnya.
Tentang tumbuhnya dab berkembangnya pelbagai model busana muslimah sekarang ini, bukan bererti kita tidak boleh menyukainya bahkan memakainya, asalkan semuanya tidak melanggar standard yang sudah dijelaskan di atas dan yang lebih penting kita harus dapat menjaga hati kita agar busana muslimah yang kita kenakan tidak mengheret kita ke neraka kerana niat kita berubah dari ingin menjalankan perintah Allah SWT untuk menutup aurat menjadi riyak atau mencari populariti.
Semoga Allah SWT tetap menjaga hati kita agar senantiasa bersikap dan berbuat hanya untuk mencari keredhaan-Nya. Amin
Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya.
Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.
Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan standard yang digariskan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.
Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat.
Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya.
Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini.
Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita.
Walaubagai mana pun berpakaian kemas dan menceriakan bukan lah termasuk dalam istilah tabarruj (berhias). Begitu juga memakai barang kemas perhiasan sekadar memenuhi fitrah wanita yang sukakan perhiasan tidak dikira tabarruj dengan syarat ia tidak diperagakan.
Dikira sebagai berhias yang dibenar dan digalakkan ialah membersihkan diri dalam segala aspek, termasuk perkra-perKara fitrah dalam diri kita seprti memotong kuku,mencukur bulu kemaluan, mencukur misai bagi lelaki, membersihkan muka dan badan.
Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.
Apabila wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka berlakulah pada pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri atau bertudung tetapi ketat seluarnya sehingga menampakkan perhiasan yang sepatutnta dilindung dan hanya halal unutk suaminya sahaja. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya keterlaluan sehingga menimbulkan dosa. .
Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?
Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya. Mereka ini tidak memahami dan menyelami maksud dan hikma h bertudung. Sepatutnya tudung itu menjadikan mereka malu dan segan untuk membuat maksiat.
Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka merasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi.
Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk menerima Islam sebagai agamanya kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam.Mmereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Keindahan Islam itu tidak diperaga dengan betul.
Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk men dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian yang dinamakan Dakwah Bil Hal iaitu dakwah melalui penampilan cara berpakaian.
Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri.
Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati.
Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si dia itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain.
Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki. Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada’ dan qadar dari Allah.
Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal solat lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain.
Jagalah tertib sebagai seorang wanita. Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui “Islam is really beautiful.” Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen dakwah melalui pakaian anda....

Jamaah Tabligh....Teguran utk Kebaikan


Tabligh
Drpd perkataan Arab bermakna menyampaikan, Iaitu salah satu drpd sifat Rasulullah SAW di samping sifat sidiq, amanah dan fatanah.
Jemaah Tabligh
Kumpulan yg menjalankan misi dakwah, menyampaikan risalah Islam ke serata tempat.
Antara Hikmah dan Fitnah?
Perlakuan pengikut bukanlah penentu kebenaran sesuatu ajaran. Lihatlah umat Islam serata dunia. Jeleknya perlakuan sebahagian orang Islam tidak bermakna songsangnya ajaran Islam.
Kebenaran suatu ajaran dilihat kepada apakah ajaran-ajarannya. Bukan kepada pengikut-pengikut ajaran itu.
Tujuan utama Rasulullah dihantar kepada Umat Akhir Zaman ada 2:
1. Supaya manusia bertauhid kepada Allah
2. Supaya manusia berakhlak baik sesama sendiri.
Jalan Jemaah Tabligh sudah cukup baik untuk mencapai kedua-duanya tersebut, Penilaiannya kelak di Alam Barzakh dan di Padang Mahsyar.
Arwah Maulana Alias dan Arwah Maulana Zakaria adalah ilmuwan, muhaditsin dan hafiz Al-Quran. Mereka telah menyusun cantik perjalanan Jemaah Tabligh setelah berfikir begitu lama. Ia begitu strategik dan mudah diikuti oleh segenap lapisan masyarakat. Hasilnya, jutaan manusia telah kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya di India, Pakistan dan Bangladesh. Malahan kesan-kesannya dapat dilihat di banyak negara termasuk Malaysia. Tiada lagi pergerakan Islam yang dapat melakukan seperti apa yang telah dilakukan oleh mereka.
Di India, pergerakan Jemaah Tabligh disusun-atur dan dipantau dengan baik oleh para Ulama. Mereka menurut tata-cara yang telah disediakan oleh Maulana Alias.
Di Malaysia bagaimana? Para Ulama ke yang menjadi Ahli Majlis Syura ( Council ) tertinggi sekali ?
Jika majoriti Ahli Majlis Syuranya adalah ulama, syukurlah. Maka kesemuanya sub-sub syura di merata-rata Malaysia yang bukan ulama, akan berada di bawah tapisan akal manusia yang kukuh dengan Al-Quran dan Hadith.
Kalau tidak, kita akan temuilah lebih ramai lagi mamat:
1. Yang mengeluarkan kata-kata sesuka hati seperti ” NANTI ALLAH GANTI “, seolah-olah Allah tu mereka yang punya dan Allah akan mengikut telunjuk mereka. 2. Yang menyangka bahawa hanya orang Jemaah Tabligh sahaja yang dapat mengucap Kalimah Syahadah di waktu nazak.
3. Yang melarikan diri dari majlis-majlis Ceramah Agama dalam Bab Feqah kerana malas nak meningkatkan ilmu dengan sangkaan bahawa ILMU mereka itu dah cukup.
4. Yang mengikut telo India Pakistan dengan sebutan ” AL-LAH ” walaupun dia mampu untuk menyebut ALLAH dengan betul.
Walaupun begitu, perjalanan Jemaah Tabligh cantik sekali dan mampu menarik ramai orang kepada pendirian agama yang lebih tegoh. Keadaan adalah lebih baik walaupun ramai mamat Tabligh yang sedemikian rupa darpadai ramai mamat penagih dan mamat rempet.
Perkara mengenai menunaikan tanggungjawab atau tidak terhadap ahli keluarga, kerja atau pelajaran ketika keluar berdakwah sangat bergantung kepada sikap individu itu tersendiri. Rasa saya, yang tidak bertanggungjawab memang ada, tapi bukan majoriti. Jadinya, tidak adil kalau kita generalize.
Semoga Jemaah Tabligh tidak dikotori dengan andaian jahil dan nafsu Ahli Majlis Syuranya yang bukan terdiri dari Ahli Agama ( Ulama ). Risikonya akan jadi sesat macam Al-Arqam.
Orang Tabligh suka guna misalan kerana ia dapat deliver mesej dengan baik.
Kalau CIVIL ENGINEER dan ARKITEK yang design dan develop rumah saya, saya yakin untuk mendudukinya kerana mereka adalah ahli di dalam bidang tersebut.
Kalau KERANI PENCEN DBKL dan TOWKEY TEH SERBUK yang jadi Ahli Syura Majlis Pergerakan Agama sedangkan mereka bukan ULAMA, alamat nak jahanamlah Umat Islam di Malaysia. Agama bukan bidang mereka, agama hanya pegangan mereka
Tabligh itu bagus secara matlamatnya kerana ianya adalah usaha yang telah dilakukan oleh rasul-rasul. Yang tidak bagusnya ialah orang serta caranya.
ORANG : Menyampaikan dakwah secara tidak bijaksana. Tidak menjadikan diri mereka sebagai contoh. Dakwah itu bukan saja dari kata-kata tetapi juga dengan kelakuan, disiplin diri serta keterampilan. Jemaah tabligh di Malaysia yang nampak pengotor, dicemari dengan penagih dadah serta kelakuan yang kurang elok telah menyebabkan ianya tercemar.
Kena ada panel / penguasa / jawatankuasa / komiti dikalangan gerakan tabligh agar perkara ini dibaiki.
CARA : Gerakan yang berdakwah secara diam-diam dan tidak tersusun ini adalah pembawaan dari gerakan dakwah turun temurun yang dicopy dari gerakan dakwah di India semasa pemerintahan British disana. British telah memberi kata dua kepada ulama-ulama di India pada zaman itu bahawa dakwah Islam boleh dilakukan di masa tersebut dengan syarat ianya hendaklah dilakukan secara tertutup dan diam-diam. Tidak boleh menyentuh soal kenegaraan, ekonomi dan politik. Jika tidak Islam akan dihapuskan di India dan ulama-ulama akan dibunuh. Maka gerakan Islam di India telah bersetuju dengan syarat tersebut. Ianya terus terbawa-bawa hingga ke hari ini bukan saja di India malah seluroh dunia seperti yang telah dibimbing oleh pendakwah-pendakwah dari India tersebut.
Rumusan – cara dan pendekatan jemaah tabligh yang berdakwah dalam keadaan tertekan dengan syarat British tersebut masih tebawa-bawa hingga kini. Ianya telah ketinggalan zaman, jumud serta tidak boleh dipakai lagi.
Kepada mat-mat Tabligh yang sudah dapat mesej yang menyatakan bahawa mereka perlu memperbaiki ketrampilan, mulakanlah. Buanglah jauh-jauh sikap malas anda.
Walaupun begitu, tidak wajar kita menjadikan sebilangan kecil pengikut Tabligh pemalas ini sebagai ukuran terhadap yang lebih ramai lagi. Generalization seperti ini samalah seperti sikap setengah pandangan penduduk Barat dan Eropah yang melihat Umat Islam semuanya MILITANT TERRORIST. Ia sikap yang amat tidak adil.
Kalau kita kata Jemaah Tabligh yang diasaskan oleh para Ulama India ini jumud kita sudah tersilap jauh. Buat masa sekarang TIADA LAGI GERAKAN YANG LEBIH BERJAYA daripada mereka yang dapat menarik jutaan manusia kembali kepada amalan ibadah. Kalau ada yang setanding dengan pencapaian Jemaah Tabligh ini kita boleh sarankan semua mamat Tabligh ni join yang tu pulak.
Pada masa yang sama, adalah lebih baik mereka dapat sampaikan mesej dakwah yang asas tapi teramat penting dalam agama Islam TANPA sebarang gangguan. Strategi Maulana Alias sangat efektif sekali kerana ia sangat FOKUS kepada perkara POKOK dalam agama Islam, iaitu Kekuatan Iman, Kebaikan Ibadah dan SillaturRahim.
Jika mamat Tabligh mencuit hal Politik, ia akan menarik perhatian pihak berkuasa yang biasanya akan mengakibatkan kesusahan seperti yang berlaku kepada Hasan Al Banna. Hasilnya gerakan dakwah menjadi terencat.
Jika mamat Tabligh mencuit hal Ekonomi, ia terus meletak si miskin terus ke bawah, meletak si kaya ke atas, berpangkat ke atas , kuli ke bawah, si pandai ke atas dan si lemah ke bawah. Ia tidak synchro dengan matlamat mereka menarik lebih ramai ke Masjid.
Sedangkan kemuliaan di sisi Allah adalah TAQWA dan perlumbaan di dalam ibadat.
Jika mamat Tabligh mencuit hal-hal Sosial, ia pasti akan mencuit perkara sensitif seperti BANGSA sedangkan di dalam Islam tiada tempat untuk dasar ASABIAH. Lagipun, kumpulan SASAR mamat Tabligh ini semua lebih suka mendengar kebaikan daripada dikritik.
Secara logiknya, lebih baik ramai mamat Tabligh yang tiada ketrampilan daripada ramainya mat penagih, mat rempit dan mat clubbing. Kita dapat tidor selesa di malam hari. Akan tetapi natijah dari andaian tersebut juga boleh mengundang samada hikmah atau/juga fitnah kepada jemaah Tabligh sendiri.
Harapan kita adalah agar kesemua Ahli Majlis Syura mereka dari kalangan Ulama supaya gerakan mereka diberkati dengan amalan sahih dan tidak dicemari dengan andaian palsu.
Sekiranya mahu diambil contoh iktibar drpd kehidupan para sahabat Nabi SAW yg berasal dari pelbagai latarbelakang serta corak kehidupan asalnya masing-masing di mana ada yg miskin juga ada yg kaya raya, maka adalah menjadi tanggungjawab kepada Ahli Majlis Syuranya untuk menyenarai-pendekkankan ahli-ahli pengikutnya ke dalam jemaah kecil untuk tujuan dipertemukan kepada golongan sasaran yg bersesuaian dgn penampilan jemaah kecil tersebut. Apabila golongan sasar berjumpa dan melihat jemaah kecil tersebut yang juga tidak jauh beza zahirnya dgn mereka, menjadikan golongan sasar kurang kekok dan mudah rapat untuk mendengarkan apa yang jemaah tersebut ingin sampaikan. Dari situlah juga satu cara jalan mudahnya untuk mendekati golongan sasaran.
Yang menjadi kesilapan besarnya apabila berlaku kecuaian daripada pihak Ahli Majlis Syura dalam membentuk jemaah kecil yang dihantar kepada seseorang atau kumpulan sasarnya. Contohnya apabila membentuk jemaah untuk menemui seseorang MUFTI tetapi dengan menghantarkan jemaah yang berketrampilan seperti orang pengotor, tanpa beradab sopan, tiada membuat temujanji terlebih dahulu dsb, sedangkan pihak atasan jemaah sepatutnya sedia maklum dan memahami bagaimana untuk menghormati seseorang kenamaan yang hendak diziarahi. Sekurang-kurangnya menghormati kehidupan privacy mereka termasuk jadual rutin mereka juga.
Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita, semoga kita selamat dari seksa kubur, semoga kita dapat perlindungan di Padang Mahsyar dan dapat masuk Syurga tanpa pengiraan