Monday, December 6, 2010

4 Tanda Kebahagian Seseorang

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Empat dari tanda-tanda kebahagiaan seseorang: Isterinya solehah, anak-anaknya abrar (soleh), teman-temannya orang soleh dan sumber rezekinya di negerinya sendiri.” (Hadis Riwayat ad-Dailami dari Ali r.a.)







Empat perkara ini sekiranya dimiliki adalah suatu rahmat daripada Allah S.W.T., kata orang Melayu bertuah, beruntung atau “nasib baik”.






Isteri yang solehah adalah satu rahmat kepada seorang lelaki yang menjadi suami kerana dia adalah tanggungan suaminya. Setiap perbuatannya dikira ke dalam akaun suaminya, melainkan perbuatan yang dilakukan secara “sembunyi-sembunyi”.






Anak yang abrar (baik) adalah satu rahmat kepada ibubapanya. Anak-anak juga adalah tanggungan seorang lelaki yang menjadi bapa.






Lelaki yang menjadi suami dan bapa akan bahagia sekiranya mereka mempunyai isteri dan anak yang baik kerana kedua-duanya adalah tanggungannya.










Seorang yang bergaul dengan orang-orang yang soleh (baik) biasanya baiklah kehidupannya.










Seorang yang sumber rezekinya (pendapatan) berada di negeri sendiri adalah lebih bahagia, walaupun pendapatannya tidak sebanyak bekerja di luar negara. Misalnya, dia tidak perlu berpisah dengan keluarganya atau hanya bertemu mereka sekali-sekala, dan terpaksa menyesuaikan diri dengan budaya yang asing.

No comments:

Post a Comment